S ponosom objavljamo intervju, ki ga je za revijo HR&M to poletje z Matejem Radinja, starešino rodu Bičkova skala iz Ljubljane, naredila Tamara Valenčič. Objavljen je bil v številki avgust - september 2020, posvečeni razvoju kompetenc. Preberete ga lahko tudi v reviji, ki jo lahko naročite na njihovi uradni spletni strani.
TABORNIŠTVO, POPOTNICA ZA ŽIVLJENJE
Kadroviki smo si enotni, da je izkušnja taborništva v življenjepisu kandidata vredna pozornosti, povezujemo jo s preživetjem v naravi in iznajdljivostjo, ko pa pogledamo pod površje, ugotovimo, da ta izkušnja človeka naredi bogatejšega za še marsikatero življenjsko situacijo. O programu izobraževanja, vodenju in taborniškem življenju sem se pogovarjala z Matejem Radinjo, starešino taborniškega rodu, profesionalno mladim raziskovalcem na Fakulteti za gradbeništvo in geodezijo univerze v Ljubljani. Svojo taborniško pot je začel kot osemletni deček, bil sedem let vodnik ter opravljal različne funkcije v rodu. Za nami je nenavadno poletje, ko smo bili prikrajšani za potovanja in neprestano pod vplivom omejitev in ukrepov ter predvsem negotovosti glede epidemije. Kot starša so me letos daleč najbolj prepričali taborniki, saj so imeli že v začetku maja izdelanih več scenarijev za izvedbo poletnega tabora. Ko sem otroka predajala v njihove roke, sem bila povsem mirna, ob pozdravu starešine rodu Bičkova skala pa sem pomislila, da bi takšnega sodelavca imela v vsakem kolektivu, takšnega vodjo pa bi gotovo potrebovalo marsikatero podjetje.
Ko v življenjepisu preberem, da je bil nekdo taborniški vodnik, zame takoj dobi pet dodatnih točk kot kandidat. Kaj so vrline dobrega taborniškega vodnika?Ena izmed najpomembnejših vrlin je odgovornost, ki se odraža v odnosu do otrok, njihovih staršev, ostalih prostovoljcev in sebe. Tako se odgovornost manifestira v različnih dejanjih npr. priprava in izvajanje dobrega programa za otroke; ustrezna komunikacija s starši; pravočasno izvajanje nalog v rodu, kjer sodeluje z drugimi prostovoljci; skrb za lastno motivacijo in dobro počutje v vlogah, ki jih sprejema. Če želijo mladi prevzete dolžnosti dobro opravljati, morajo med letom ob vseh šolskih/študijskih obveznostih taborništvu nameniti precej časa (okvirno 500 ur/leto), posledično razvijajo delovne navade in se učijo upravljanja s svojim časom. Hkrati razvijajo sposobnosti dela v timu, vodenja in proaktivnosti, ki so vse ključne vrline za dobrega vodnika.
Kako med taborniki prepoznate dobre kandidate za vodnike?Skozi stopnjevalni program, ki ga izvajamo pri tabornikih, dobri kandidati za vodnike kar sami »splavajo na površje«. Med izvajanjem aktivnosti že zelo hitro prepoznamo ali ima nekdo smisel za delo z otroki, vodenje in delo v skupini. Kandidati za vodnike so nato že v času »pomočništva« postavljeni v situacije, kjer vidimo, kako se odzovejo v neposrednem delu z otroki. Vsekakor ne gre brez lastne želje prostovoljca, da bi se preizkusil v tej vlogi, ki predstavlja neko logično stopnjo v razvoju tabornika. Mladi se lahko sicer pri tabornikih udejstvujejo v različnih vlogah, ne samo kot vodniki (npr. kot specialisti za orientacijo ali preživetje v naravi, lahko opravljajo kakšno drugo funkcijo v rodu: gospodar, blagajnik …).
Kako poteka urjenje za vodnika?Proces uvajanja nekoga v vodniško funkcijo traja več let in poteka stopnjevano. Tako so recimo vsi otroci, ne glede na starost, na taborjenjih dežurni ter glede na starost prevzemajo naloge, ki so primerne zanje. Prevzemanje nalog in sprejemanje odgovornosti se stopnjuje do zadnje triade OŠ, ko otroci sami pripravijo delavnice za najmlajše in tako prvič pridejo v stik s predajanjem znanja. S prehodom v srednjo šolo večina mladih prevzame funkcijo pomočnika vodnika. Tako v obstoječi skupini otrok pomagajo njihovemu vodniku pri vodenju rednih tedenskih srečanj, organizaciji izletov, udeležbi na tekmovanjih idr. V tem času je vodnik tudi njihov mentor, ki jih v to funkcijo uvaja. Cilj je, da v tem času tudi samostojno pripravijo in izvedejo eno srečanje z otroki. V najboljšem primeru se pomočnik po prvem letu »pomočništva« udeleži vodniškega tečaja. Na vodniških tečajih tečajniki usvojijo vsa potrebna znanja za vodenje taborniške skupine: od načrtovanja celoletnih aktivnosti, raz-ličnih metod podajanja znanja, komunikacije, reševanja konfliktov ... Med letom nato vodnike skozi redne tedenske sestanke pri njihovem delu spremljajo načelniki družine (skupine vodov) in načelnik rodu.